Aktiviteter for 0.-2. klasse
Insektbestemmelse
Vi fanger forskellige insekter på forskellige måder. Nogle af insektfælderne laver vi i fællesskab. Efter indsamlingen samles vi og ved hjælp af bl.a. en bennøgle, finder vi ud af hvilke insekter vi har fanget. Vi snakker om, hvor de lever, hvad de spiser og hvorfor insekter er vigtige i naturen.
Emneord: insekter, bennøgle, levested, føde, rolle i naturen og indsamling.
Bekendtgørelse: Sortering og navngivning efter enkle givne kriterier. Beskrive udvalgte dyr og kende deres navne og henføre dem til grupper. Opleve og iagttage gennem enkle undersøgelser og eksperimenter. Anvendelse af udstyr, redskaber og hjælpemidler.
Pædagogiske værktøjer: Vi går på oplevelse i insekternes verden og lærer ved hjælp af flere sanser betydningen af selv det mindste liv. Eleverne får lov til at udfolde sig kropsligt og indgår i en dialog med formidlerne, i stedet for den klassiske stillesiddende tavleundervisning.
Tidsforbrug: 3-4 timer
Antal: maks. 30 elever med 1 lærer
Pris: 1100 kr.
Redekasse
Aktiviteten egner sig også til 3.-6. klasse
Vi bygger i fællesskab redekasser og taler samtidig om fuglenes forskellige størrelser, måder at bo og yngle på. Redekasserne vil blive hængt op på området eller vil blive sendt med børnene med hjem. Vi lægger op til at redekasserne følges efter ophæng. Materiale hertil kan evt. udleveres.
Emneord: Adfærd, fuglenes udseende – hvorfor kan fuglene flyve?, redekasser, redebygning, håndtering af værktøj, fugleungers udvikling – fra æg til voksent individ og levesteder.
Bekendtgørelse: Kendskab til udvalgt dyrs livscyklus gennem året. Beskrive udvalgte dyr og kende deres navne og henføre dem til grupper.
Pædagogiske værktøjer: Eleverne deltager aktivt i den praktiske udførsel og ophængning af redekasserne, hvilket støtter indlæringen. Vidensindlæringen vil foregå som en dialog, hvor undren og spørgsmål løbende vil tages op og diskuteres. Flere af sanserne kommer i spil ved denne aktivitet.
Tidsforbrug: 3-4 timer
Antal: maks. 30 elever med 1 lærer
Pris: 1500 kr. inkl. Materialer for 3 timer
Bestem træets alder
Vi har forskellige materialer med, og taler derudfra om alderen på forskellige træer. Vi besvarer bl.a. følgende spørgsmål; ”Hvad skal der til for at et træ vokser? Hvornår og hvad skal der til for at et træ har det godt?” Eleverne prøver selv at aldersbestemme forskellige træer ud fra 2 metoder.
Emneord: træer, næringsstoffer, lys og vand (fotosyntese), nåletræer, løvtræer og levevilkår.
Bekendtgørelse: Beskrive en plante ved rod, stængel, blad og blomst. Opleve og iagttage gennem enkle undersøgelser og eksperimenter.
Pædagogiske værktøjer: Eleverne får en forståelse for træernes (oftest) høje alder og deres levevilkår. Igennem simple metoder deltager eleverne aktivt i bestemmelsen.
Tidsforbrug: ca 1½ time
Antal: maks. 20 elever med 1 lærer
Pris: 500 kr.
Regnormedans
En leg hvor eleverne kommer tæt på de små ulækre, men dog vigtige regnorme. Regnorme indsamles på en anderledes og sjov måde, hvorefter vi taler om dette mærkelige dyr. Vi medbringer materiale, som viser regnormens forunderlige underjordiske verden. Det medbragte materiale viser, at ikke alt materiale, som smides i naturen, kan nedbrydes.
Emneord: regnorm, nedbryderfødekæde, levevis, udseende og ”rør og føl”.
Bekendtgørelse: Hensyntagen til planter, dyr og natur og vise det gennem egen adfærd ved ikke at kaste affald i naturen og når der holdes smådyr i fangenskab. Beskrive udvalgte dyr og kende deres navne og henføre dem til grupper. Udførsel af enkel undersøgelse – hvor findes regnorme?
Pædagogiske værktøjer: Ved bevægelse og brug af følesansen gør eleverne sig erfaringer om regnormen som vigtigt aktør i nedbryderfødekæden. Opleve og iagttage gennem enkle undersøgelser og eksperimenter.
Tidsforbrug: 1½-2 timer
Antal: maks 30 elever med 1 lærer
Pris: 600 kr.
”Du bli’r hvad du spiser”
Med elevernes egne madpakker som udgangspunkt gennemgås de forskellige kostråd. Vi taler om hvorfor man bliver tyk eller tynd, og hvorfor man får huller i tænderne. Vi diskuterer hvad der smager godt og dårligt, og ikke mindst hvorfor. Vi tager smagsprøver med for at illustrere de 5 smagsoplevelser. (denne aktivitet kan evt. kombineres med aktiviteten ”Motion”)
Emneord: kostråd, smagsløg, sund mad, usund mad, sukker og smagssansen.
Bekendtgørelse: Kendskab til menneskets sanser og enkle regler for sundhed. Opleve og iagttage gennem enkle undersøgelser og eksperimenter.
Pædagogiske værktøjer: Smagssansen er i fokus når vi fortæller om den sunde kost. Vi lægger op til en aktiv dialog mellem klassen og formidlerne. Klassens normale struktur og rum ændres for at forstærke indlæringen.
Tidsforbrug: 1½ - 2 timer
Antal: maks. 30 elever med 1 lærer (ved flere elever stiger timetal og dermed pris, eller smagsprøverne udgår)
Pris: 800 kr. for 2 timer inkl. materialer
Motion
Med fokus på hjertekredsløbet måler vi blodtryk og puls, før og efter fysisk aktivitet, og taler om betydningen af motion for kroppen sundhedstilstand. Vi taler om hvorfor vi ser en stigning i blodtryk og puls efter aktivitet, og slutter dagen af med at dissekere et svinehjerte.
Emneord: puls, blodtryk, hjerte, kredsløb, blod, ilt, motion, muskler, lunger og kondition.
Bekendtgørelse: Opleve og iagttage gennem enkle undersøgelser og eksperimenter. Anvendelse af udstyr, redskaber og hjælpemidler.
Pædagogiske værktøjer: Med vejledning får eleverne mulighed for aktivt at indgå i undervisningen ved at måle hinandens puls og blodtryk før og efter fysisk aktivitet. Eleverne får desuden en sjælden mulighed for at se og røre et indre organ.
Tidsforbrug: 4 timer
Antal: maks. 30 elever med 1 lærer
Pris: 1500 kr. inkl. materialer
<- Tilbage
|